Hra, ktorá nás bavila viac ako 10 rokov pomaly ale isto ukonÄuje svoje úÄinkovanie na PG scéne.
Counter-Strike je 3D poÄítaÄová hra. Je nadstavbou hry Half-Life od spoloÄnosti Valve Software a Sierra Studios. Táto hra sa môže smelo radiÅ¥ ku tzv. kultovým hrám. Nie len preto, že vznikla už v roku 1999, no najme preto, lebo komnita tejto hry patrí medzi najväÄšie aj v dnešnej dobe a je konkurenciu pre grafické trháky ako Battlefield, Call of Duty a The Elder Scrolls V: Skyrim.
S vydaním Counter-Strike: Global Offensive zverejnilo Valve štatistiky, podľa ktorých sa predalo viac ako 25 miliónov kópií hry Counter-Strike. Táto štatistika ale nezapoÄítava nelegálne verzie tejto hry.
Dnes je dostupná v niekoľkých verziách:
Na staršom engine hry Half-Life 1 (HL1):
CS 1.5
CS 1.6 (dodnes najpopulárnejšia)
CS: Condition Zero (CS:CZ)
Na novšom engine hry Half-Life 2 (HL2)
CS:Source (CS:S)
Na obale z HL2 a jadre z HL1
CS:Promod (Neoficiálna modifikácia)
CS:Global Offensive
Komunita hráÄov Counter-Strike sa delí najprv podľa verzie hry (Counter-Strike 1.6 alebo Counter-Strike: Source, dnes už aj Counter-Strike: Global Offensive), potom sa delí na hráÄov, ktorí vlastnia originálnu verziu hry tzv. Steam, výraz vznikol preto, lebo najväÄším distribútorom originálnej hry je práve program Steam, a na užívateľov, ktorí používajú neoficiálnu verziu hry tzv. non-steam.
ÄŒo sa týka súÅ¥ažného hrania, Counter-Strike patrí medzi 3 celkovo najpodporovanejšie hry v súÅ¥ažnom hranú spolu s Starcraftom a Warcraftom. A ako iné športy majú svoje zázemie, komunitu a súÅ¥aže, takisto aj Counter-Strike má svoje ligy a turnaje.
Electronic Sports League (ESL)
S viac ako miliónom aktívnych hráÄov je to najhranejšia liga v Európe a tým pádom aj vo svete. Organizuje najväÄšie turnaje a pravidlá tejto ligy sú vzorom pre pravidlá ostatných líg. Táto liga bola založená roku 2000 v Nemecku. Už v roku 2001 prešla pod správu Turtle Entertainment. Táto spoloÄnosÅ¥ vznikla vlastne vÄaka ESL. Momentálne je to najväÄšia spoloÄnosÅ¥ vo svete, ktorá sa zaoberá elektronickým športom. ESL má aj svoju slovenskú a Äeskú sekciu, ktorá sa opäÅ¥ spojila po niekoľko roÄnom rozdelení v roku 2011. Pod ESL súÅ¥aže patria:
ASUS European Nations Cup - majstrovstvá Európy reprezentaÄných tímov.
Intel Extreme Masters - Majstrovstvá sveta tímov.
ESL Pro Series - Majstrovstvá urÄitej krajiny (napr. ESL Pro Series Germany).
ESL Amateur Series - Druhá liga, vstupenka do ESL Pro Series.
DreamHack (DHS, DHW)
Na tejto LAN party sa stretávajú hráÄi z celého sveta aby si spoloÄne zahrali rôzne hry. Dvakrát roÄne, teda zimné a letné obdobie sa vo Švédskom Jönköpingu koná táto párty, vo výstavisku Elmia. Je to najväÄší LAN turnaj na svete, zapísaný v Guinnessovej knihe rekordov. Okrem hier sú tam aj výstavy rôznych organizácií napr. Švédskej armády, pionierov a iných. Tak tiež sa tu stretávajú výrobcovia poÄítaÄových komponntov a programov, napr. Razer, MSI, ESET, Blizzard Entertainment a iní.
Electronic Sports World Cup (ESWC)
Tento významný turnaj vznikol v roku 2003, založila ho francúzska spoloÄnosÅ¥ Ligarena, ktorá pred tým usporadúvala Lan turnaje vo Francúzsku. V roku 2005 sa spoloÄnosÅ¥ Ligarena zmenila na Games-Services a v roku 2009 licenciu na ESWC odkúpila spoloÄnosÅ¥ Games-Solution. Slovensko je na 16. mieste (2011) v hodnotení krajín vÄaka dvom medailám z tohto podujatia, zásluhou hráÄov TrackManie, Erikom 'hakkiJunior' Leštachom a Marekom 'tween' Pacherom. Celkovo si hráÄi od roku 2001 do roku 2010 rozdelili viac ako 4 milióny dolárov.
World Cyber Games (WCG)
ÄŒasto považovaný za najväÄší turnaj v Counter-Strike. OznaÄovaný tiež ako Olympiáda poÄítaÄových hier. Na rozdiel od Olympiády sa tento turnaj koná každoroÄne v rôznych krajinách sveta okrem prvých 4 roÄníkov, ktoré sa konali v Južnej Kórei. Vznikol v roku 2000 a prvýkrát sa uskutoÄnil v roku 2001. Slovensko sa zúÄastnilo tohto podujatia prvýkrát v roku 2002, od vtedy sa Slovensko každoroÄne, okrem roku 2011. Slovensko je v svetovom rebríÄku na 44. mieste. No môžeme oÄakávaÅ¥ v budúcom roku, že sa Slovensko posunie v rebríÄku vyššie, najmä pre tretie miesto (2011) v hre FIFA, ktoré vybojoval Michal "bl4ck_p01nt" Polivka. Slovenská a ÄŒeská kvalifikácia na World Cyber Games je pod záštitou Äeskej ligy PLAYzone a tým pádom sú tieto dve kvalifikácie spojené pre Slovenských aj ÄŒeských hráÄov. V roku 2011 nebol prvý krát vyslaný reprezentaÄný tím, pre chybu partnera, Samsungu. Jedine hry Counter-Strike a FIFA sú každoroÄne od zaÄiatku tohto podujatia na zozname podporovaných hier. Celkovo si hráÄi od roku 2001 do roku 2010 rozdelili viac ako 4 milióny dolárov.
ClanBase (CB)
Táto liga, aj keÄ je už zastaraná a viac menej neaktívna, no stále zohráva svoju úlohu v Counter-Strike komunite, najmä pre majstrovstvá Európy, (ktoré sa konajú online, na rozdiel od ASUS European Nations Cup), ClanBase Nations Cup. V roku 2012 sa bude konaÅ¥ už XV. roÄník týchto majstrovstiev a ako každý rok sa ho zúÄastní aj slovenská a Äeská reprezentácia.
Cyberathlete Professional League (CPL)
Táto liga vznikla už 27. júna 1997 (Äo z nej robí najstaršiu ligu v elektronickom športe na svete) v Dallase, USA. Založil ju Angel Munoz. Prvé turnaje sa konali v hre Quake, a až v roku 2000 pribudol Counter-Strike. Od roku 2000 sa tento turnaj konal každoroÄne až do roku 2007. Tohto turnaja sa mohli zúÄastniÅ¥ len osoby staršie ako 17 rokov. V roku 2008 zakladateľ CPL Angel Munoz oznámil akvizíciu s finanÄnou skupinou z Abú Dabí, Spojené arabské emiráty. A 23. augusta 2010 spoloÄnosÅ¥ NewWorld, táto nová materská spoloÄnosÅ¥ CPL oznámila, že dvojroÄná akvizícia prebehla úspešne. Momentálne celý herný svet Äaká, kedy a Äi vôbec sa obnoví tento legendárny turnaj.
Aj keÄ hra ešte nebola oficiálne odpísaná, ľudia už zaÄali robiÅ¥ spomienkové videa.
Counter-Strike 1.6 - Please stay alive
CS HISTORY !